Skip to main content.

Univar indgår samarbejde med den danske superbilproducent Zenvomaj 30, 2018

Over 1100 hestekræfter fra en egenudviklet V8-motor skal smøres med Shell Helix Ultra.

Skandinavien har et stykke vej endnu, når det gælder om at matche superbil-eventyret med lande som Italien, Frankrig og Tyskland, men danske Zenvo arbejder hårdt på at ændre netop det. Siden 2009 har den eksklusive producent udviklet og bygget sine ekstreme biler i Præstø – en god times kørsel syd for Købenavn.

Fra 1. januar 2018 er også Univar med på Zenvo-holdet i form af et samarbejde, der indebærer både markedsføring og teknisk støtte.

– Da vi mødte Zenvo, blev det hurtigt klart, at vi kunne samarbejde på flere interessante måder. Vi kunne blandt andet tilbyde dem hele spektret af olier og væsker, som de skulle bruge til deres biler, samt olieanalyser i forbindelse med test af deres egenudviklede motorer, fortæller chefen for forretningsudvikling i Norden Morten Hersoug hos Univars division for smøremidler.

For Zenvos vedkommende var det vigtigt at knytte sig tættere til lokale partnere, og samarbejdet med Univars skandinaviske organisation passede særdeles godt ind i deres strategi.

– Partnerskab har en nøglerolle i alt, hvad vi gør hos Zenvo, og vi vil gerne samarbejde tæt med flere danske selskaber. Vi er på en helt speciel rejse i udvikling af Danmarks første og eneste superbil, og derfor vi vil samarbejde med selskaber, som styrker dette budskab, fortæller markedschef i Zenvo Automotive, Peter van Rooy.

Markedsføring og teknisk support

For Univar og Shell, som allerede har et omfattende samarbejde med Ferrari og Hyundais WRC-team, er det naturligvis en fjer i hatten, at endnu en bilproducent vil indlede et tæt samarbejde.

– Det er klart, at aftaler som denne, er vigtige for Shells image, og det viser, at vores produkter klarer de mest ekstreme situationer, siger Hersoug.

For Zenvo er også den tekniske side af samarbejdet vigtig, understreger van Rooy.

– Vi er en lille producent, der kun producerer få biler, og det gør, at vi skal være særdeles effektive. Mens større producenter kan have en hel flåde af testbiler, har vi én bil, der gør det ud for showbil, testbil, og som forhåbentlig havner hos en kunde i sidste ende. Derfor er vi afhængige af at kunne lave de nødvendige test på kortere tid end normalt, siger han.

Univar vil blandt andet bistå Zenvo med analyse af olie og andre væsker i forbindelse med test af deres biler.

– Ved at udtage en lille smule olie efter et givet kilometerinterval kan vi se, hvordan den udvikler sig. Det vil give Zenvo nyttige data i forbindelse med deres holdbarhedstests, fortæller Hersoug hos Univar.

Egenudviklet

Zenvo producerer i dag modellen TS1 – en bil, som efterfølger deres første model ST1. Bogstaverne i navnet relaterer til motorteknlogien, for mens den først model havde kompressor og turbo (Supercharger og Turbo), har den sidste udgave en ny motor med to kompressorer. Og det er ikke en hvilken som helst motor, der er tale om.

Zenvos nyeste model er udstyret med en 5,9-liters V8, som yder mere end 1100 hestekræfter – altså omtrent ti gange så meget som en almindelig Volkswagen Golf. Det betyder, at den kan accelerere til 100 km/t på under tre sekunder og har en topfart på noget så vanvittigt som 375 km/t.

I modsætning til mange andre små producenter af superbiler, producerer Zenvo stort set alt selv – inklusiv motoren og karbonfiberdelene.

 

– Vi er omkring 30 ansatte i alt i dag, og indtil nu har vi produceret 12 biler siden opstarten. På langt sigt er målet at vokse, og vi håber at kunne producere omkring 20 biler om året i fremtiden, afslutter markedsdirektøren.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Fire gange om året sender vi vores e-nyhedsbrev med spændende nyheder om produkter og historier fra vores kunder i smøremiddelindustrien.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.