LSPI – Motorolie, som forebygger motorskader

På tværs af bilbranchen ses i øjeblikket problemer med motorskader grundet fænomenet LSPI.

LSPI står for Low Speed Pre-Ignition og betyder at antænding af benzin/luft i forbrændingskammeret sker for tidligt – altså en antænding (eksplosion) hvor stemplet ikke er i korrekt position.

Der er flere teorier omkring årsagerne til LSPI, men det er generelt kendt at mange moderne benzinmotorer er udsat for dette fænomen. Det gælder specielt motorer med direkte indsprøjtning og turbolader – og især de mindre motorer.

Det er generelt anerkendt at især motordesign og brændstofkvalitet spiller ind i forhold til risikoen for LSPI: De moderne motorer udvikles til at have den bedst mulige brændstoføkonomi ud af minimal motorvolumen, men denne udvikling har desværre ikke gjort noget godt for frekvensen af motorskader pga. uønsket antænding af brændstof.

Motorolien har også en del at skulle have sagt i forhold til LSPI: En moderne motorolie er utroligt kompliceret og indeholder mange kemiske komponenter, som bl.a. beskytter motoren mod slitage, belægninger og korrosion, og som samtidig skal medvirke til forbedret brændstoføkonomi med mindre friktionstab som følge af den lavere viskositet i moderne olier.

Det er alment kendt at motorolien ikke alene kan redde en motor fra at have et ”LSPI-event”, men at løsningen ligger i kombinationen af motordesign og smøremiddel.

Shell har gennem de seneste år arbejdet hårdt på at udvikle smøreolier, som kan modstå og reducere risikoen for LSPI, og har gennem de sidste 2 år lanceret flere produkter på det danske marked med netop disse egenskaber.

Shell Helix HX8 Professional AG 5W-30 er specielt udviklet til at klare kravene til en LSPI reducerende motorolie til Opel motorer (General Motors), mens Shell Helix Ultra SN Plus 0W-20 er et nyt produkt, som har de samme fordele men en endnu lavere viskositet, for at give den bedste brændstoføkonomi.

Flere andre Shell produkter er blevet ændret igennem de seneste år for at modstå LSPI. Det gælder bl.a. Shells produkter til Peugeot og Citroën samt specielle produkter til Ford. Disse produkter giver altså den bedst mulige beskyttelse mod LSPI, som findes på markedet.